play w yourself

folk / progressive / art rock / experimental

„play w yourself“ is a fully self produced album, dealing with all the diversions from the work at hand and what’s truly meaningful to oneself. It accompanies a personal artistic journey over the course of a year, while also immersing it in the sounds of the every day. This almost creates the feeling of being in the mind of the person between these different concepts, having to create silence to continue, not always succeeding, yet aware that desired successes change nothing at all. The intuitive blend between composition and improvisation create a unique environment, mistakes are a part of the process, strangeness belongs.

It is yet another attempt at making heard what cannot be explained or theorized. In this case, a missing personal and emotional aspect to the written thesis „Thought cultivation of a contemporary artist“. The thesis features artwork by the AI „Dall-e“ while the album and visuals were created by me on my own, shutting out certain influences that used to be prevalent in my previous work.


On Thesis Topic (German)

Zum Thema KI habe ich mich unter anderem mit Interviews mit Joscha Bach beschäftigt – deutscher Forscher für künstliche Intelligenz und Kognitionswissenschaftler mit den Schwerpunkten kognitive Architekturen, mentale Repräsentation, Emotion, soziale Modellierung und Multiagentensysteme. Er leistet in diesem Feld einen spannenden Beitrag zur Relation Mensch – KI; gibt es eine inhärente Menschlichkeit etc.

In einer Diskussion im Format „Sternstunden der Philosophie“ setzte man die Entwicklung dieser neuen Technologien eher mit der verursachten Wunde (ein stetiger Verlust der Selbstverständlichkeit und Überlegenheit des Menschen) in der Menschlichkeit gleich. Das ist für die meisten Diskussionen der Hauptansatz. Joscha Bach hingegen fokussiert ein vertieftes Verständnis unserer Menschlichkeit durch die neuen Systeme, das Aufgeben unserer Selbstverständlichkeit wirkt schmerzlos und vielleicht sogar nachrangig.

Mein persönlicher Zugang baut auf dem Prinzip, dass eine Sicherheit des Mensch seins vielleicht nicht aus seiner Funktion – Wie funktioniert der Mensch, wie kann er besser sein und besser bleiben? – sondern aus seiner Nichtfunktion – Schwächen, physiologische und psychologische Grenzen – gewonnen werden kann. Auch KIs sind an ihre Materialität gebunden, die vor allem zum Vorschein kommt, wenn sie an ihre Grenzen stoßen. Über die menschlichen Grenzen also zur eigenen Materialität zurückkehren.

Das Erlernen eines Instruments zählt zu den vielen Möglichkeiten, sich der eigenen Materialität mit ihren Grenzen und ihrem Potenzial bewusst zu werden. Die Selbsterforschung („play w yourself“) definiert sich also über den Kontakt zur Außenwelt. Nicht die Existenz führt zur Kunst, stattdessen die Kunst zur Existenz. Möglicherweise bringt sie uns auch näher an die Akzeptanz unserer selbst, jenseits von Schönheit und Perfektion.


I am a perceptible data item in a cloud of possibilities.

Changes of any kind are not so scary, because we change all the time, there is nothing solid about us – even if there may be poetry in obsessing over purpose and transcening qualities of human culture.

AI technology is investigating quite large concepts, it’s metaphysical, but has equally evolved into my own way of considering the relativity of the human through the lens of a subjective human mind.

You could also say we find a lot more stability in trusting that we will not always work instead of possible ways we might work (that might get taken over yet again by new technologies)

I cannot exploit myself infinitely and there is a serenity, an unshakeable humanity in that.